Please follow and share

Dette bliver et personligt indlæg, det handler om min egen vægt gennem de sidste 10-15 år. Jeg har bevidst valgt ikke at skrive hvor mange kg jeg vejede og vejer nu. Ikke fordi jeg er genert over det, men da jeg mener det er meget individuelt og et tal som nemt kan bruges til at sammenligne, og det er ikke det der er meningen.

Når andre har en mening om din vægt

Jeg har altid været meget tynd og har kunnet spise rigtig meget uden at det kunne ses hverken omkring maven eller på vægten. Det skal nævnes at jeg altid har spist sundt og varieret, og stoppede med at spise når jeg ikke var mere sulten osv. Mad var derfor ikke et problem, men noget jeg nød. Dog havde jeg især i stressede perioder, svært ved at holde vægten oppe, og blev nødt til at tilføje flere kalorier til min kost. Hvilket godt kunne være en udfordring, men noget jeg synes jeg formåede at gøre dette på en naturlig måde. Indtil jeg startede med at læse sundhed og ernæring, hvor flere fra mit studie troede jeg havde en spiseforstyrrelse. Lige indtil de lærte mig at kende og så de mængder af mad jeg spiste. Jeg vil her sige at, det bestemt ikke var rart at folk havde de tanker. Fordi jeg vidste at nogle havde det tanker, blev jeg mere opmærksom på min kost og hvad jeg spise. Det blev ligesom vigtigt for mig at bevise at jeg altså spiste “nok” mad.

Vægtøgning på grund af antidepressiva

Da jeg var omkring 27 fik jeg en svær depression og fik antidepressiv piller. Dem som har prøvet det, ved også at man ikke nødvendigvis rammer plet første gang med hvilken medicin der virker. På et tidspunkt fik jeg noget medicin som gjorde at jeg mistede følelsen af mæthed, jeg spiste fuldstændigt uhæmmet, hvilket selvfølgelig gjorde at jeg tog på i vægt. Man kunne næsten se mig vokse, jeg endte med at tage næsten 20 kg på, på 3 måneder. Jeg skiftede mærke igen og vægten stagnerede. Den øgede vægt var noget jeg både fysisk og mentalt skulle al vænne mig til. På tre måneder gik jeg fra at være normalvægtig i den lave ende af skalaen til at være overvægtig, hvilket jeg tror de fleste vil finde som en voldsom omvæltning.

Gry Persson yoyo vægt

Mit nye udseende

Folk jeg kendte var helt paf over hvordan jeg så ud. Det var jeg sådan set også selv, jeg kunne ikke finde ud af at klæde mig til mine nye former. Det var som om mit hoved ikke rigtig kunne forstå det. Jeg har oplevet det samme med klienter som har skulle tabe sig, at hvis det er gået for hurtigt, er det svært mentalt at følge med.
Jeg havde rigtig svært ved at tabe mig igen, jeg skulle både fokusere på at blive rask og mit studie. Så et vægttab kom lidt i baggrunden. Efter noget tid mødte jeg min nuværende mand, og jeg lærte ikke at stresse over de ekstra kg.

Gry Persson Gravid

Kroppen ændre sig i forbindelse med graviditet

Årene gik jeg fik afsluttet to uddannelser, blev gravid, gift og flyttede til Schweiz hvor jeg fødte min datter, vores første barn. Det er snart seks år siden. I forbindelse med graviditeten tog jeg taget yderligere 15 kg på, dem tabte jeg dog lynhurtigt igen. I forbindelse med tabet af graviditetskiloene, blev jeg motiveret til at tabe mig mere. Jeg tabte mig yderligere nogle kg. Jeg blev gravid igen, tog på igen og tabte mig hurtigt igen. Igen fik jeg blod på tanden, denne gang anskaffede jeg mig en skridttæller og gav mig selv udfordringer, det virkede helt fantastisk for mig. På det tidspunkt havde jeg en stabil vægt som lå 6-7 kg over den vægt jeg havde da jeg var tyndest.

Gry Persson yoyo vægt

Fødevareintolerance

Efter at have lidt af vitamin B12 mangel og en generel utilpashed i kroppen, gik jeg på en eliminationsdiæt. Jeg opdagede hurtigt at jeg har det bedst når jeg blandt andet holder mig fra mælk og gluten. Efter at have udelukket det fra min kost, tabte jeg mig yderligere et par kg. Jeg vil lige indskyde at jeg ikke anbefaler at udelukke nogle fødevarer for at opnå et vægttab, dette er noget min krop har svært ved at omsætte, både min mand og børn får stadig både mælk og gluten i deres daglige kost. Jeg er ikke nede og veje det jeg vejede da jeg var tyndest. Men jeg har også fået to børn og er blevet 10 år ældre i mellemtiden, så det vil jeg sige er en helt naturlig udvikling. De sidste 6 mdr. har jeg ligget stabilt på en vægt hvor jeg har det rigtig godt i og med min krop.

Kostvejleder GRy Persson

Hvad andre synes

Både da jeg vejede for meget og for lidt, i forbindelse med min vægtøgning og i forbindelse med mit vægttab har jeg oplevet mange forskellige meninger, fordomme og holdninger. Disse har jeg med tiden lært at holde en vis afstand til. Det som jeg fandt ud af, og som jeg også arbejder med mine klienter om, er at det er dig selv der kan mærke din krop. Det er dig der ved hvornår den har det bedst, hvornår du føler dig tung, eller hvornår det har taget overhånd og du mangler energi.
For mig handler det om balancen og at have et sundt og naturligt forhold til mad og motion. Vi er alle forskellige, vi har alle vores gode og dårlige sider, vi har alle gode og dårlige vaner. Og det er både ok at ville ændre vaner, livsstil eller noget helt tredje, men det er også ok at hvile i sig selv og være tilfreds der hvor man er. For nogle handler det også om at finde ro med den man er, hvordan man ser ud, eller at opnå et naturligt forhold til mad og sundhed.

Hvad er din motivation for en livsstilsændring?

Jeg har prøvet både at føle mig for tyk og for tynd. Det der gjorde at jeg forsøgte at ændre disse “størrelser” var den følelse jeg havde med min krop. At finde et sted hvor jeg har det godt, så er det ligegyldigt hvad der står på vægten eller hvad andre siger/tænker. Det vigtigste er MINE følelser og ikke hvad der er dikteret i samfundet.

Har du nogle kostvaner du kunne tænke dig at ændre? Har du brug for hjælp til at finde ro i din krop? Er dit mål at tabe dig? eller tage på i vægt? Har du brug for hjælp til det, og er jeg den rette til at hjælpe dig, så kan du læse om mine forløb her.

Tak fordi du læste med.

Gry Persson

Please follow and share