Please follow and share

At skulle tage på i vægt, er en mindst lige så stor kamp som at skulle tabe sig. Mange har den opfattelse man “bare” skal spise mere af de usunde madvarer for at tage på. Men at spise usundt er ligeså skadeligt for en som vejer for meget som en som vejer for lidt.
Nu skriver jeg at veje for lidt, men i bund og grund handler det ikke om vægt, men om hvordan man føler det med sig selv og sin krop. Jeg mener at vi alle har en vægt hvor vi har det bedst, ligegyldigt hvad BMI og anbefalinger siger.

Blog om at tage på i vægt

Hvordan tager man på i vægt?

Der kan være mange grunde til ikke at kunne holde sin vægt oppe, om det er et vægttab der har taget overhånd eller har noget med følelser at gøre, kan det være svært “bare” at spise mere. Når jeg vejleder tager jeg altid udgangspunkt i det der spises allerede, og kommer med forslag til hvor der forholdsvis simpelt kan kommes flere kalorier ind i kosten, uden at øge volumen i måltidet.
Desuden ser vi på om der findes emotionelle barrierer for ikke at kunne holde vægten oppe. Og ikke mindst finder frem til den famøse balance sammen.

Blog om at tage på i vægt

En historie fra det virkelige liv

Jeg har fået lov til at fortælle om en super sej ung pige jeg har arbejdet med. Hun havde i forbindelse med sygdom i den nærmeste familie tabt sig ca. 10 kg, som hun havde svært ved at tage på igen. Jeg er for det første ikke fan af at tælle kalorier, og især ikke med unge mennesker. Så i stedet for en kostplan lavede jeg en kostguide til hende. I denne havde jeg fik hun tips, vejledning og opskrifter til hvor jeg havde fokus på øget indtag af sundt fedt og proteiner.

Opbakning er vigtigt

Jeg mærkede hurtigt den enorme opbakning hun havde hjemmefra. Hvilket er essentielt både ved alle livsstilsændringer.
Der gik et par måneder før der kunne ses ændringer på vægten, hvilket jeg oplever som normalt, ved vægtøgning. Der gik heldigvis ikke lige så lang tid før hun oplevede mere energi og overskud. Hvilket gav hende blod på tanden. Men ligesom alle andre livsstilsændringer, oplevede hun også et tilbagefald, hun manglede energien og gnisten. Og det er i sådanne tilfælde at opbakning fra familie og venner, er vigtig. Hun havde samtaler med hendes mor om hvordan hun skulle finde tilbage igen. Efterfølgende talte jeg med hende om hvordan hun i fremtiden kan handle i sådanne tilbagefald, for tilbagefald og svære situationer vil der altid komme. Det er hvordan du tackler dem der viser mod og fremgang.

Delmål

Det kan godt virke overvældende at have en plan om at tage 10 kg på, derfor er det altid en god ide at sætte et delmål. Lov dig selv en “godbid” når du har nået dit delmål, det kan være en lækker middag, massage, nyt tøj osv.

Jeg har lige fået en mail fra hende om at hun har taget 5,5 kg på og skal derfor have en massage med hendes mor.

I kan læse mere om mig og mine forløb på min hjemmeside her, og husk desuden at jeg har 50% rabat resten af december.

Tak fordi du læste med.

Gry Persson

 

Please follow and share