Please follow and share

 

Jeg giver jer her lidt tips som kan være med til at forbedre din sundhed, eller finde en balance i forholdt til kost og vaner. Fortæl mig endelig hvad du gør og hvad der er vigtigt for dig, i forhold til din sundhed.

 

  1. Sæt realistiske mål.

Det handler ikke kun om at sætte mål, du forventer at kunne nå. Men det handler også om at blive realistisk med din kropstype, dit stofskifte og dine vaner. Er du god til at foretage ændringer i dit liv, eller har du brug for en periode hvor du tilpasser dig? Hvor stor oplever du forandringerne, og er det realistisk at du skal igennem en periode hvor du opjusterer et lille skridt ad gangen. Tag hensyn til dig selv og sørg for at få lagt nogle mål, der gør at du oplever processen som motiverende, frem for udmattende eller uopnåelig.

  1. Hold pauser

Det betyder ikke at du giver op, at du holder en pause engang imellem. Faktisk er pauserne vigtige, for at du holder energien oppe og ikke kører surt i forløbet. Når du begynder en proces, der handler om vane og livsstilsændringer er det almindeligt at ville sætte ind med høj intensitet. Men prøv at fordele din energi og indstil dig på at der ikke er tale om en kort periode, men en permanent livsstilsændring. Derfor kan du lige så godt tilvænne dig, stille og roligt

  1. Drik vand

Dette er et af de mest grundlæggende elementer i din kost. Din krop har brug for vand. Hver eneste celle i din krop afhænger af det, for at kunne fungere optimalt. Derfor er den nemmeste kostændring du kan foretage dig, at gøre det til fast rutine at drikke vand. Drik vand til maden, og sørg for at gøre det til en god vane at drikke vand i løbet af hele dagen. Mærk efter i din krop hvornår du er tørstig og sørg for at den får vand, før noget andet.

  1. Spis den rigtige fedt

Fedt er ikke dårligt for dig. Faktisk er det super sundt og et vigtigt led i en optimal ernæring. Du skal bare lære at kende forskel på god fedt og dårlig fedt. Den gode fedt opbygger dine energidepoter, og øger vitaminoptagelsen. Samtidig holder det huden flot og giver dig vigtige fedtsyrer, som kroppen skal bruge for at genopbygge celler. Den sunde form for fedt er umættet. Umættede fedtsyrer får du blandt andet i laks, makrel, ørred, olivenolie og diverse kerne og frøolier, soyabønner, nødder (hassel, cashew, valnød, mandel, nordnød), nøddesmør, avocado, oliven.

  1. Tal pænt til dig selv

Denne del er det vigtigste led i din kost- og livsstilsændring, hvis den skal blive en behagelig overgang til et permanent sund og tilfredsstillende liv. Tal pænt til og om dig selv. Husk at rose dig selv for den proces du er i gang med. For hver gang du træffer sunde valg. Og tilgiv dig selv når du falder i. Det er vigtigt for din egen motivation og lyst til forandring at du behandler dig selv med kærlighed og rosende ord.

 

Vigtigst af alt, skal en sund livsstil være noget helt naturligt uden restriktioner eller forbud, sjovt og ligetil. Du kan se mere om de forløb jeg udbyder her, hvis du har brug for støtte og vejledning mod et sundere liv.

Gry Persson

Please follow and share